Torstai 20.6. – Kapea kanootti

Torstai 20.6. – Kapea kanootti

Tämän vuoden lomamatkamme suuntautuu Englantiin. Olemme vuokranneet Narrowboatin pariksi viikoksi. Pitkäaikainen haave toteutuu.

Narrowboat Britain Canal British Barge Waterway

Narrowboat on Englannin sisämaan kanaaleihin suunniteltu ja rakennettu vene. Sen on oltava alle 7 jalkaa (2,13 m) leveä ja useimmat nykyaikaiset veneet valmistetaan yleensä korkeintaan 6 jalkaa ja 10 tuumaa leveiksi (2,08 metriä). Niiden suurin pituus on 72 jalkaa (21,95 m). Mikä tahansa leveämpi tai pidempi ei pysty navigoimaan suurimmalla osalla Britannian kanavaverkosta. Voit käyttää koko kanaaliverkkoa enintään 57 jalkaisella (17,37 m) pituisella Narrowboatilla. Oma vuokraveneemme, Norbury Junctionin Phantom, on 50 jalkainen (n. 15 m) kaikilla mukavuuksilla varustettu vene.

Ensimmäiset Narrowboatit olivat avainasemassa Britannian teollisen vallankumouksen taloudellisissa muutoksissa. He olivat hevosen vetämiä puisia veneitä. Laivamiehet taluttivat hevosia kanavan reunalla kulkevalla polulla. Nämä polut ovat nykyjään suosittuja liikuntapaikkoja. Hevoset korvattiin vähitellen höyryllä ja dieselmoottoreilla. Rautateiden myötä kaupallinen kanavaliikenne vähitellen väheni ja viimeinen säännöllinen kaukoliikenne katosi vuonna 1970. Jotakin liikennettä jatkettiin kuitenkin aina 1980-luvulla ja sen jälkeen.

Perinteiset veneet ovat varsin värikkäitä ja niillä on kaikilla nimi, 1800-luvun loppuun mennessä oli yleinen käytäntö maalata ruusuja ja linnoja veneisiin ja niiden kalusteisiin sekä varusteisiin. Tämä perinne on jatkunut 2000-luvulla, mutta kaikissa moderneissa veneissä ei ole tällaista varsin runsasta koristelua.

Barge Man Transportation People Canal Boat

Nykyään veneitä käytetään lähinnä lomaristeilyihin viikonloppuisin ja loma-aikoina, mutta myös pysyvään tai osa-aikaiseen asumiseen. Lontoon Limehousissa löytyy iso marina täynnä veneitä. Yleensä niissä on teräsrungot ja teräsrakenne. Veneiden lukumäärä on noussut, ja Canal & River Trustin (CRT) ( https://canalrivertrust.org.uk/ ) hallinnoimien kanavien ja jokien lisensoitujen veneiden (kaikenlaisia veneitä, ei vain Narrowboateja) määrä on arviolta noin 34 000 (vuonna 2018). CRT:n sivusto on erinomainen lähde kaikkeen kanavilla tapahtuvaan liikenteeseen, neuvoja, apua, karttoja ja mikä tärkeintä mahdolliset ongelmat reitin varrella on listattu siellä (tästä meidän reitin listaus)

Veneessämme on kaikki mukavuudet: keittiö, wc, suihku, makuusoppi ja olohuone eli saloon. Halusimme myös viileitä ja kosteita öitä varten puu-uunin. Veneessä on keskuslämmitys ja moottori lataa akuston, jota voi sitten käyttää rantauduttua. Tarkemman esittelyn saatte kunhan pääsemme liikkeelle.

Phantom

Matkaa suunniteltaessa katselimme ensiksi mahdollisuutta lähteä liikkeelle Lontoon alueelta. Sopiva vene löytyi kuitenkin pohjoisempaa. Lennämme siis Manchesteriin, josta jatkamme junalla Staffordiin. Sieltä matkamme jatkuu taksilla englantilaiselle maaseudulle. Phantomin kotisatama sijaitsee Norbury Junction Warfissa ( https://www.norburywharfltd.co.uk/ ).

Sieltä saamme veneen käyttöömme ja tarkoituksena on kiertää myötäpäivään Four Counties Ring, n. 170 km pitkä ja 94 sulkua sisältävä neljästä eri kanaalista muodostuva reitti: Shropshire Union Canal, Middlewich Branch, Trent & Mersey Canal ja Staffordshire & Worchestershire Canal sekä lopuksi takaisin Shropshire Union Canalille.

Numerot etappien välillä ovat maileja/sulkuja/tunteja viikon matkalle (meillä siis kaksi).

Ihan mennään ummikkoina laivaa ohjaamaan. Narrowboatissa on dieselmoottori takana ja sitä ohjataan tillerillä eli peräsimellä laivan perästä. Viisitoista metriä voi tuntua aluksi aika pitkältä. Toivottavasti opitaan nopeasti.

Captain, My Captain!