Torstai 13.7. – Piller Moor

Aamulla Juha nukkui pitkään, joten linnakierros unohdettiin. Sen verran villi oli yön elokuvatarjonta, että Juha muksi yöllä niin itseään kuin vähän Mareakin. Kiusaaja saatiin unessa onneksi kuriin.

Päätimme aamiaisen jälkeen suunnata uudelleen Naturparkhaus Kaunergrautille, luonnonpuiston opastuskeskukseen. Siellä nappasimme sauvat takakontista ja lähdimme kiertämään Piller Moor-nimisen reitin. Polku kulki alkumetreillään tietä pitkin ja sukelsi taideteoksen kohdalta metsään. Taideteos tai tilateos kuvaa uhraamistilannetta. Joukko pappeja ja maalikkoja vie uhrattavaksi eläimiä ja maan antimia.

Metsä tuoksui ihanalta osittain tämä johtui metsätyömaasta. Alueelta oli kaadettu varsin suuria runkoja runsaasti ja tuoreen puun tuoksu oli lähes pökerryttävä. Polku kulki varsin kosteassa maastossa.

Välillä oli siltoja ja lopulta maantien ylitettyämme tulimme pitkospuiden alkuun. Reitti oli tehty esteettömäksi. Läheiseltä parkkipaikalta pääsi vaivattomasti vaikkapa sähkärillä.

Itse Piller Moor oli niinkuin nimikin sanoo suo. Varsin tutun näköinen ja oloinen suo. Moor sana usein käännetään nummeksi.

Tauluissa oli suon kehityskaaresta selventäviä kuvia. Tuli suomalaiset koulukirjat mieleen. Pitkospuut kulkivat koko suon ylitse. Aikamme käveltyämme käännyimme takaisinpäin ja jatkoimme rengasmatkaamme takaisin kohti opastuskeskusta.

Matkalla törmasimme huojuvaan torniin. Näköalapaikan varsin massiivinen torni kuitenkin heilui tuulessa. Pienen välipalan jälkeen aloitimme nousun takaisin opastuskeskukseen. Puuskutusta.

Päästyämme takaisin autolle olimme tyytyväisiä päivän reittivalintaan. Välillä myös metsässä on mukava vaeltaa. Varsinkin tuoksujen maailma on hieno. Sopivaa stressinpoistolääkettä.

Paluumatkan varrella oli mielenkiintoisia luolia. Meille tuli niistä mieleen lähinnä juoksuhaudat yms. Selvitystä emme asiaan kuitenkaan saaneet.

Palasimme Vergötscheniin hyvissä ajoin iltapäivällä, joten aikaa jäi matkapäiväkirjan kirjoittamiseen, ruokailuun, auringonottoon ja ihan vaan lepäilyyn. Hyvä näin!