Perjantai 4.7. – Wat Bor Fai

Perjantai 4.7. – Wat Bor Fai

Aamu sujui totuttuun tapaan. Lämpöä oli heti aamusta riittävästi ja aurinkokin paistoi mukavasti. Selkä oli kummallakin hieman jäykkänä kovan patjan ansiosta. Onneksi sitä voi mennä altaaseen hieromaan. Aamiainen terassilla maistui oikein mukavalta.

Aamu-uinnilla
Aamu-uinnilla

Altaassa kelluessa on hyvä katsella taivaalle ja antaa vaan ajan kulua. Pilvet kulkevat omaa kulkuaan muodostaen mielikuvitusta ruokkivia kuvioitaan. Lintujen laulu ja tuuli palmunlehdissä antaa taustamusiikkia. Antaa arjen liueta kauas pois. Tyhjentää aivot ja rauhoittua. Se on loma.

Taivas
Taivas Thaivaassa

Käymme jatkuvaa taistelua muurahaisarmeijaa vastaan. Yhtään ruokamurua ei saa jättää mihinkään pöydälle tai sen kimpussa on satoja ”pikku paskiaisia” (Maren määritelmä). Nyt ne olivat ovelasti tehneet reitinsä katonrajaan. Mutta kemiallisella sodankäynnillä teimme selvää hyökkäysjoukosta ja ne vetäytyivät uudelleenryhmittymään.

Lisää pikku paskiaisia
Lisää pikku paskiaisia

Aikamme löhöiltyämme suuntasimme läheiseen watiin eli temppeliin. Wat Bor Fai sijaitsee läheisen kukkulan päällä ja sinne on mukava kävellä kuumassakin säässä. Temppeli on iso kompleksi täynnä erilaista elämää. Sieltä löytyy lastentarha ja kauppakin. Jokainen thaimaalainen mies suorittaa nuoruudessaan temppelipalveluksen munkkina. Nytkin joku äiti toi poikansa bemarillaan ”rippikouluun”. Takapenkiltä otettiin laukku kantoon ja niin äiti ja sisko jättivät hyvästit hetkeksi. Vähän niinkuin rippikouluun olisi äiti poikaansa leirikeskukseen tuonut. Asu oli vain farkkujen sijaan oranssi munkin kaapu.

Munkkien hautamuistomerkkejä
Munkkien hautamuistomerkkejä
Työn ääressä
Työn ääressä

Alueella työskentelee paljon ihmisiä, niin munkkeja kuin siviilejäkin. Matkamuistoja rakennetaan, rakennuksista pidetään huolta, lapsia kaitsetaan jne. Temppelit ovat eräänlaisia yhteisökeskuksia. Ihmiset käyvät rukoilemassa, istuskelemassa, olemassa.

Tikru
Tikru

Tiikeri ja lohikäärme ovat buddhalaisuudessa merkittäviä eläimiä

Lasten Buddha
Lasten Buddha

Koska temppelissä on myös lastentarha, niin sisäänkäyntiä koristaa suuri nauravan Buddhan patsas, jonka olkapäillä ja sylissä kiipeilee paljon lapsihahmoja. Lapset olivat päiväunilla suuren salin lattialla vieraillessamme temppelissä. Hoitajat istuskelivat varjossa kuumuutta paossa. Muita turisteja ei näkynyt. Ystävällinen munkki kutsui meidät tutustumaan eri näkymiin temppelissä. Hyvät näkymät sieltä olikin merelle ja eri suuntiin.

Hmmmm?
Hmmmm?

Seksuaalisuus on vahvasti läsnä jumalien patsaissa. Thaimaassa vallassa olevassa buddhalaisuudessa uskotaan vahvasti keskitien kulkemiseen. Ääripäät ovat kumpikin pahasta, liiallinen nautinto tai liiallinen askeesi.

Wat Bor Fai
Wat Bor Fai

Temppelit ovat koristeltu mitä monimuotoisimmin. Kannattaa varata aikaa eri yksityiskohtien hahmottamiseen. Jokaisessa esineessä on useita ulottomuuksia. Patsaat ovat täynnä erilaisia yksityiskohtia.

Kellot soi
Kellot soi

Arkkitehtuuri temppelissä on varsin kullanvoittoista. Vallalla oli kuitenkin hienoinen rähjäisyys. Jotenkin sai kuvan, että temppelin kulta-aika on ollut ja mennyt. Peruskorjauksia tehdään mutta pittoreski rähjäisyys on vallalla. Se on vallalla kyllä aika tavalla joka puolella. Teiden varret ovat varsin roskaisia ja hoitamattomia. Samoin useimmat asunnot myös.

Buddha
Buddha

Buddhalaisuus on Siddhartha Gautaman opetuksiin perustuva oppi ja uskonto. Buddhalaisuus syntyi Magadhassa (nyk. osa Intiaa) 500-luvulla eaa. Sen perustaja on yleensä historiallisena henkilönä pidetty prinssi Siddhartha Gautama, josta myöhemmin tuli Buddha eli valaistunut. Buddha itse opetti olevansa tavallinen ihminen, ei jumala tai profeetta.

Buddha opetti jälleensyntymistä kuoleman jälkeen. Tämä jälleensyntyminen ei tarkoita samaa kuin hindulaisten sielunvaellus, jossa yksilön sielu siirtyy seuraavaan olomuotoon, sillä buddhalaisen Anatta-periaatteen mukaan ei mitään sielua tai itseä lopullisessa katsannossa ole. Sen sijaan jälleensyntyminen merkitsee tiedostamistapahtuman jatkumista kuoleman jälkeen syyn ja seurauksen eli karman lain mukaisesti. Elämänsä aikana jokainen tekee moraalisia päätöksiä, jotka tuottavat suotuisaa ja epäsuotuisaa karmaa. Karma vaikuttaa yleiseen elämänlaatuun tässä ja seuraavissa elämissä: paljon epäsuotuisaa karmaa tehnyt henkilö – esimerkiksi murhaaja – kärsii sen takia tässä elämässä ja syntyy myös tulevassa elämässään joksikin paljon kärsimystä kokevaksi eliöksi, kuten hyttyseksi. Vaikka suotuisa karma ja jalot toimet takaavat maallisenkin menestyksen, Buddhalaisuudessa niiden päätarkoituksena on tukea pyrkimystä valaistumiseen eli nirvanaan, joka kuvataan kaiken kärsimyksen ja jälleensyntymisen lopuksi, elämänkierrosta eli samsarasta vapautumiseksi. Valaistumispyrkimystä tukee myös suotuisa jälleensyntymä: esimerkiksi ihmiseksi syntyminen on erittäin harvinaista ja suuri onni, koska päinvastoin kuin eläimillä, ihmisillä on mahdollisuus ymmärtää valaistumisen tavoittelun tärkeys ja viedä itseään omalla toiminnallaan kohti nirvanaa. Tämän vuoksi usein painotetaankin, että ihmisen tulisi käyttää hyväkseen tämän elämän tarjoama mahdollisuus pyrkimällä valaistumiseen.

Bodhisattva-ihannetta noudattava henkilö ei valaistumisensa jälkeen astu (pari-)nirvanaan, jolloin hän täysin ylittäisi olemassaolon ja olemattomuuden kahtiajaon ja lakkauttaisi samalla jälleensyntymän, eikä siten voisi enää toimia suoraan maailman hyväksi. Sen sijaan Bodhisattva keskittyy opettamaan ja auttamaan myös muita valaistumaan.

Eevert näki lohikäärmelaivan
Eevert näki lohikäärmelaivan

Buddhalaisuuden kolme elementtiä ovat valaistuminen, joka henkilöityy Buddhan hahmossa, buddhalaiset opetukset eli Dharma ja buddhalainen yhteisö, Sangha. Buddha, Dharma ja Sangha muodostavat Kolme jalokiveä, joihin buddhalaiset turvautuvat.

Kolme jalokiveä ovat:

  • Buddha (valaistunut). Tämä on titteli olennoille, jotka ovat saavuttaneet valaistumisen kuten Buddha ja auttavat toisia saavuttamaan sen. Buddha voidaan myös kuvata viisautena joka ymmärtää Dharmaa, ja täten Buddha merkitsee täydellistä viisautta, joka näkee todellisuuden sellaisena kuin se on. Näiden lisäksi Buddha tarkoittaa mielen täysin kehittynyttä tilaa.
  • Dharma: Buddhan opetukset, jotka johdattavat olennot vapautumiseen ja valaistumiseen. Dharma tarkoittaa olentojen käyttäytymiseen perustuvaa luonnonlakia ja sen seurauksia (syy ja seuraus). Se voi tarkoittaa myös ultimaattista ja kestävää Todellisuutta joka on erottamaton Buddhasta.
  • Sangha: kanssaharjoittajat. Sillä tarkoitetaan käytännössä ystäviä ja auttajia polulla valaistumiseen. Sangha voi tarkoittaa myös buddhalaisten munkkien ja nunnien yhteisöjä tai oivaltaneita harjoittajia.

Buddhalaisuuden syntyaikoina hindulaisuudessa esiintyi monia koulukuntia, jotka pohtivat tavallisille ihmisille kovin vieraita kysymyksiä. Yksinkertaista buddhalaista moraaliopetusta on pidetty vastalauseena erityisesti papistolle, ja veljeskunnan sisältä buddhalaiset poistivat kastilaitoksen. Buddhalaisten elämäkertojen mukaan Buddha oli sotilaskastiin (ei siis papistoon) kuuluva kuninkaan poika, ja kuuluisan buddhalaiskuninkaan Asokan kerrotaan olleen alinta kastia.

Jätä kenkäsi sillä paikka jolle astut on pyhä
Jätä kenkäsi sillä paikka jolle astut on pyhä

Theravada-buddhalaisuus (pāliadevanagari: थेरवाद, theravāda) on vanhin olemassa olevista buddhalaisista koulukunnista, joka on levinnyt Etelä- ja Kaakkois-Aasiaan. Se on Sri LankanMyanmarinKambodžanThaimaan ja Laosin valtauskonto. Lisäksi Intiassa ja Vietnamissa on theravada-buddhalaisia. Maailmanlaajuisesti theravada-buddhalaisia on yli 100 miljoonaa.

Buddhat ristyksessä
Buddhat ristyksessä

Theravāda opettaa vibhajjavādaa eli ”erottelun opetusta”, jonka mukaan ymmärryksen odotetaan syntyvän seuraajan kokemuksesta, kriittisestä tutkiskelusta ja päättelystä sokean uskon sijaan. Theravāda-perinteen kirjoitukset kuitenkin painottavat myös viisaan neuvon seuraamista, sen pohtimista ja omien kokemustensa arviointia kriteereinä, joiden avulla toimintaa voidaan arvottaa.

Theravāda ymmärtää olemassaolon ja kärsimyksen juuren olevan janoaminen (tanha), joka tuo muassaan saasteita kuten vihan, pahan tahdon, vieroksunnan, ahneuden, kateuden, petollisuuden, pelon, aistillisen toiveen, pakkomielteen, intohimon, ärsytyksen, häiriintymisen, koston, murehdinnan ja ruumiillisen kiintymyksen. Nämä saasteet ovat vahingollisia niin itselle kuin muillekin.

Näiden saasteiden uskotaan olevan tietämättömyydestä (avijja) syntyneitä tapoja, jotka täyttävät kaikkien valaistumattomien olentojen mielet. Tietämättömyydestä johtuen valaistumattomat otaksuvat tämän psyykeen virran sekä karkean kehon olevan konkreettinen itse. Tosiasiassa molemmat ovat ainoastaan toisistaan riippuvaa, tilapäistä materian virtaa.

Vapautuakseen kärsimyksestä näistä saasteista sekä niiden juurella olevasta toiveesta on pysyvästi hankkiuduttava eroon. Tie vapautukseen tunnetaan jalona kahdeksanosaisena polkuna, johon sisältyvät oikea ymmärrys, oikea aie, oikea puhe, oikea toiminta, oikea elinkeino, oikea ponnistelu, oikea tarkkaavaisuus ja oikea valppaus.

Aterian jälkeen
Aterian jälkeen

Eräs Theravāda-koulukunnan tunnetuimmista piirteistä on sen kehittynyt meditaatiojärjestelmä. Meditaation kaksi osa-aluetta ovat mielen täsmentämiseen tähtäävä keskittymismeditaatio (samatha) ja viisautta kehittävä valppausmeditaatio (vipassana). Keskittymismeditaatio ottaa kohteekseen minkä tahansa perinteisistä 40:tä meditaatiokohteesta (kammatthana), tätä nykyä useimmiten hengityksen, ja tähtää täydellisen keskittymisen eri tasoille (jhana) aina pisteeseen, jossa tietoisuus on saavuttanut maksimaalisen ykseyden ja liikkumattomuuden tilan. Valppausmeditaatio tähtää filosofisen tiedostamisen kautta ehdollistuneen tilan uusiutumisen lakkaamiseen. Alkuperäisten kaanoniin kuuluvien kirjoitusten ohella Buddhaghoshan Vishuddhimagga (n. 400–500 jaa.) on eräs tärkeimmistä meditaatiomenetelmien lähdeteoksista.

Theravāda-perinteen luostarilaitos korostaa alkuperäisten sääntöjen täsmällistä, ja usein pikkutarkkaakin noudattamista. Munkit noudattavat 227 ohjesääntöä, ns. vinaya, jotka koottiin Buddhan itsensä ohjauksessa luostarilaitoksen moitteettoman toiminnan edistämiseksi. Nunnilla on 311 ohjesääntöä, joiden sisältö on suurin piirtein sama (jotkut säännöt mm. kieltävät nunnia palvelemasta maallikoita tai munkkeja).

Thaimaalainen iltapäivä
Thaimaalainen iltapäivä

Kulkeskelimme temppelialueella verkkaisesti kuumassa kelissä. Kaupasta haimme hieman juotavaa ja jäätelöt. Kulkukoirat ylenkatsoivat jäätelöpaperit eivätkä halunneet niitä nuolla. Mare ”rakastaa” kulkukoiria ja yrittää kiertää paikat missä niitä esiintyy. Täällä se on hieman vaikeaa kun niitä on joka paikassa.

Mare Sitten tykkää kulkukoirista
Mare Sitten tykkää kulkukoirista

Wat Bor Fain erikoisuus on kissakalalampi, jossa kaloja voi käydä syöttämässä pientä lahjoitusta vastaan. Lampi sijaitsee hieman temppelialueen laidalla, mutta kyltit ohjaavat paikalle.

Wat Bor Faissa voi käydä syöttämässä kissakaloja
Wat Bor Faissa voi käydä syöttämässä kissakaloja
Flooraa
Flooraa
Mutsi ja murut
Mutsi ja murut

Pääsimme takaisin hyvän sään aikaa. Sää nimittäin vaihtuu nopeasti ja hetken auringon paisteen jälkeen ropsauttikin kunnon sateen. Sen kummemmin sade ei haitannut. Virkisti vain. Yleensä sade saapuu iltapäivisin ja kestää lyhyen ajan näin sadekautena. Hua Hinissä sadekausi ei juuri haittaa ja siksi varmaan myös kuninkaaliset ovat tämän kesäpaikakseen aikoinaan valinneet.

Onni on oma allas
Onni on oma allas

Uiminen viilentää kuumuudessa mukavasti. Omaan altaaseen on helppo ja nopea pujahtaa kun ja jos siltä tuntuu. Allaspojat olivat käyneet siivoamassa altaan päiväuniemme aikana. Vedimme sikeitä pari tuntia. Ja sitten suunnistimme kaupungille aterioimaan.

Kylän taksi ei enää ollut paikalla portilla passissa, joten soitimme luottotaksimme paikalle. Kymmenen minuutin jälkeen kaveri kurvasikin portille ja hyppäsimme kyytiin.

Iltalähtö
Iltalähtö
Market Village
Market Village

Market Village on vuonna 2006 valmistunut ostoskeskus, josta löytyy oikeastaan kaikkea. Iso Tesco, kodinkoneliikkeitä, puhelin ja IT-liikkeitä, vaatekauppoja sekä suuri määrä ravintoloita. Alakertaan oli ilmestynyt suuri ostoskatu. Entinen parkkihalli oli nyt lisäkerros kauppoineen.

Niin on
Niin on kaikkea

Emme menneet syömään Burger Kingii, MacDonaldsiin emmekä KFC:niinkään. Vaan menimme paikallisee pikaruokapaikkaan YaYoihin. Hyvää ruokaa suhteellisen halvalla, Vähän yli kympillä (€) syötiin alkupalat, juomat ja erinomaiset pääruoat. Palvelu oli hieman thaimaalaisuudesta poiketen tylyhköä. Liekö asiaan ollut vaikutusta tarjoilijoiden paperiset possupannat, joita he selvästi eivät mielellään pitäneet päässään.

Ruokailun jälkeen täydensimme ruokavarastoja Tescosta ja istuskelimme tovin juomia nautiskellen iltakonserttia kuunnellen.

Iltapumppu
Iltapumppu
Kuljetusta odotellen
Kuljetusta odotellen

Lopulta soitimme paikalle tutun kuljetuksen ja kurvasimme yöllisen Hua Hinin läpi talollemme.

Tuk Tuk
Tuk Tuk

Talolla sitten odottikin pieni yllätys. Muurahaisia olimme jahdanneet jo monta päivää, mutta nyt olivat lentävät hyönteiset tehneet joukkopakkolaskun uima-altaaseen. Ja niitä oli paljon. Aikansa niitä siivilöitiin, että päästiin uimaan. Vilvoittaa mukavasti, joka viilentää.

Öttiäiset pois vedestä
Öttiäiset pois vedestä
Öttiäisten hautausmaa
Öttiäisten hautausmaa

Mukava oli jälleen köllähtää ilmastoituun makkariin, lukaista muutama uutinen ja painua katselemaan unien maailmaa. Kiva päivä.

One Reply to “Perjantai 4.7. – Wat Bor Fai”