Maanantai 2.7. – Salzburgin kautta koukaten Winterstaliin

Aamulla kello soi jo klo 5. Pientä aamupalaa naamaan ja viimeiset pakkaukset ja tarkistukset. Siis käsimatkatavaroiden kohdalta. Isot pakaasit oli viety koneeseen jo edellisenä iltana. Eipä aikaakaan kun alhaalta tuli viesti että paikallinen ”ypertaksi” oli paikalla. Jukka ja Heta ytävällisesti heittivät meidät kentälle.

Helsinkin-Vantaalla oli melkoinen härdelli. Ilmeisesti siellä oli lähdössä monta kuviouinnin kisojen joukkuetta. Mitalleja ainakin roikkui useiden porukoiden kauloissa. T2 terminaalin pääturvatarkastus oli aivan tukossa. Vanhasta muistista menimme sinne toiseen eli T3. Siellä olikin huomattavasti vähemmän porukkaa. Turvatarkastus sujuin nopeasti. Oikeastaan ihme oli se, ettei Juhan reppua pengottu niinkuin normaalisti. Siellä kun on eletroniikkaa enemmän kuin elämää.

Nopeasti etsittiin aamukahvipaikka vastapäätä Muumi-kauppaa, jossa aamupalan jälkeen piipahdimme. Kuka kuvassa olevista ei ole Tove Janssonin satuhahmo?

Finnairin aamukone Müncheniin oli aivan täysi. Tarjoilujahan tämä normaalihintainen halpalentoyhtiö ei enää jaa. Tai no…mustikkakeittoa ja kahvia. Ostimme parit juomat. Sinänsä lento sujui Marelta kirjaa lukien ja Juha elokuvaa Padiltä katsellen. Nopeasti alkoivat lentoemot jo kuuluttelemaan saapumista Müncheniin. Lento kesti vain pari tuntia myötätuulessa. Alun pilvinen keli aukesi Euroopan yllä ja eteläinen Saksa kylpi auringossa.

Eipä aikaakaan kun jo jonotettiin matkalaukkuja Terminaali 1, jonne nämä kilpailevan ryhmittymän koneet ohjataan. Sieltä on melkoinen matka maanalaisia käytäviä autovuokraamoon joka sijaitsee lentoaseman palvelukeskuksessa Terminaali 2 vieressä. Tullessa siis varattava runsaasti aikaa.

Autonvuokraus toimii Münchenin kentällä. Vaikka oli aika ruuhka. Jonot olivat pitkät, mutta jostain löytyi lisää henkilökuntaa ja jonossa ohjattiin kohteliaasti. Palveluhenkkilö oli erittäin ystävällinen ja murjoi vitsiä auton väristä. Meille oli kuulemma varattu pinkki auto. Paperityöt saatiin nopeasti tiskillä hoidettua, Sixt vielä päivitti ylempään luokkaan auton ja niin lähdimme hakemaan Bemuamme autohallista. Pienelle lapulle tulostetaan hissi-kerros-paikka. Saksalaista järjestelmällisyyttä. Autohallissa meinaan on jonniin verran autoja. Auto löytyi helposti.

Siellä odotteli musta BMW 220i Cabrio Luxury Line Steptronic 184 hevosensa kanssa. Kyllähän tällä ehkä pari viikkoa ajella. Tarkistusta ja laukkujen pakkausta. Sitten taas kierreltiin hallia. On tullut jo tavaksi. Lopulta portille ja eikun menoksi. Kiertämään lentokenttää. Olimme päättäneen ajella pikkuteitä, joten navi ohjasikin oudolle reitille. Jääräpäinen Juha ei uskonut ja niin otimme uusintalähdön. Pian viiletimme pieniä Bundestrasseja kohti Salzburgia. Päätimme tehdä koukkauksen sinne. Kauniita maisemia ja pieniä kaupunkeja.

Katto vielä kiinni, mutta ei ollut kauaa!

Salzburgissa pyörimme hieman parkkipaikkaa etsien, joka sitten löytyikin ihan vanhankaupungin kupeesta.
Salzburg on Itävallan neljänneksi suurin kaupunki ja Salzburgin osavaltion pääkaupunki. Kaupunki sijaitsee Salzach-joen varrella Alppien juurella. Sen väkiluku on noin 153 700 (1.1.2017).

Salzburg on tunnettu ennen kaikkea Mozartin syntymäkaupunkina, historiastaan ja barokkiarkkitehtuurista. Salzburgin suosiota matkakohteena on lisännyt erityisesti Sound of Music -elokuva, joka kuvattiin kaupungissa ja sen lähialueilla. Kaupunkiin pääsee junalla Münchenistä (150 km) kauniiden vuoristomaisemien kautta. Pääkaupunkiin Wieniin on 300 km. Salzburg on kuuluisa myös Mozartin vuoksi. Hän on syntynyt kaupungissa.

Kaupunki tunnettiin roomalaisaikana nimellä Juvavum. Se sai piispanistuimen vuonna 739 (!). Nykyinen tuomiokirkko on rakennettu vuosina 1614–1628. Piispa hallitsikin kaupunkia vuoteen 1803 asti. Juutalaiset karkotettiin kaupungista jo 1400-luvulla ja protestantit talvella 1731.

Hohensalzburgin linnoitus rakennettiin herttua Gebhardin johdolla Festungsbergin huipulle vuonna 1077. Yliopisto perustettiin vuonna 1620, mutta suljettiin myöhemmin ja avattiin uudelleen vuonna 1963. Yliopiston lisäksi kaupungissa on musiikkikorkeakoulu Mozarteum ja alemman korkeakoulutason tanssikoulu SEAD, Salzburg Experimental Academy of Dance.

Saalbach joen yli johtavalla sillalla on tuhansia ja taas tuhansia rakkauslukkoja.

Turisteja riittää Salzburgissa niin talvella kuin kesälläkin. Se on kuuluisa mm. joulumarkkinoistaan.

Hoch Salzburgin linnoitus

Vossikkakyytiä on tarjolla rapiaan 90 e/55 minuutin hintaan!

Salzburgin tuomiokirkko.

Kirkon kryptassa oli hieno näyttely ja hiljentymishuone. Kryptan muute missaa helposti. Varsin huomaamaton portaikko vie sinne alttarin vasemmalta puolelta (ovelta katsottuna).

Olimme aikoneet ruokailla Salzburgissa, mutta aikataulu näytti siltä ettei onnistu. Suuntasimmekin vignetten (Itävallan moottoritietarrra) hankittuamme A1:lle ja Saksan kautta koukaten lähdimme painamaan Kufsteinin kautta Inntalia pitkin kohti Ötztalia. Aika lailla oli tietöitä ja myös liikennettä. Kapeat kaistat välillä kirvoittivat Rouvan kommentoimaan.

Boring?

Aika myöhään saavuimme pikaisesti kaupassa käytyämme Winterstaliin, jossa ystävällinen emäntämme otti meidät vastaan ja opasti talon tavoille. Nopea päivällinen ja partsilla istuskelua ja maisemien ihailua. Aika nopeasti alkoi uni painaa silmää ja köllähdimme untuvapeittojen lämpöön. Hassu juttu ettei täällä se haitta Juhaa. Annas olla Suomessa jos vahingossa on untuvatyyny. Henki ei kulje. Mitä nämä tekevät täällä toisin?