Lauantai 15.8. – Uusia löytöjä

Aamu aukesi vuosilla hieman pilvisenä ja viileänä, mutta vähä kerrassaan aurinko alkoi lämmittämään. Otimme aamupäivän rennosti asunnolla. Luettiin kirjoja ja Mare katsoi Uutta päivää (?). Aamupala nautittiin varsin myöhään.

Lopulta pääsimme liikkeelle ilman sen kummempia suunnitelmia. Ajelimme alas Zelliin ja jatkoimme vanhaa tietä pitkin kohti Mayerhofia. Leimachissä pieni museokyltti kiinnitti huomiomme. Löysimme vanhan talon, jossa ensimmäisenä julkisesti Jouluyö, juhlayö -laulun esittäneet Strassnerit olivat asuneet. Talon nimikin oli Strassler Häusl.

Mayerhofenissa totesimme kauppojen olevan kiinni. Mikä lie paikallinen juhlapäivä. Sen sijaan ajoimme TI-pesuhalliin (lue katokseen) ja pesimme Punaisen Koppiksemme. Olipas kätevä halli. Seinään laitoit kolikoilla aikaa, nappuloilla valitsit mitä halusit tehdä. Hallin toisella sivulla oli painepesurin kahva ja toisella puolella harja. Valitsemesta valitsit halusitko liotinta painepesun yhteyteen esipesussa, harjalla pesun (lämmin vesi ja saippua) ja lopuksi painepesurilla vaha pintaan. Todella kätevä systeemi. Tällaisia Suomeen heti. Auton pestyämme vielä imuroimme sen.

Ja kohti uutta laaksoa:

Sitten kohti uusia seikkailuja. Juha oli aamupäivällä tutkaillut karttaa ja löytänyt meille vielä tuntemattoman sivulaakson, Zillergrundin. Siellä oli alppitie, joten suuntasimme punaisen keulan sinne. Ja löytö se olikin. Ajettuamme ensin tunnelin läpi Mayerhofenista maksupuomille, lähti tie nousemaan kapeassa laaksossa kohti patojärveä.

Tie oli kapea mutta ohituspaikkoja oli runsaasti. Maisemat olivat kertakaikkiaan upeat. Emme enää epäilleet esitteen väittämää parhaimmista vaellusmaisemista Zillertalissa. Ajelimme aina Bärenbadalmille, mihin saakka omalla autolla on turistien mahdollista ajaa. Siitä eteenpäin padolle pitää mennä bussilla. Sen jätimme seuraavaan kertaan, koska päätimme tulla tänne takaisin patikoimaan kunhan sää sallii.

Kävelimme jylhien vuorien ympäröivassa laaksossa. Katseltiin lehmiä laitumella, maanviljelijöitä keräämässä heinää talveksi, laitumen suurentamista ja lehmälauman vaeltamista. Kovalla työllä täällä karjalle hankitaan ruoka. Mikä meille on lähinnä romantiikkaa, on paikallisille raakaa työtä.

Bärenbadalmissa nautimme gulassia ja juustoleipää. Hyvää oli. Paikalla oli saksalaisia muslimeja lomailemassa parilla pikkubussilla koko iso perhe. Ensimmäistä kertaa olemme nähneet paljon muslimituristeja Itävallassa. Johtuuko siitä, että ensimmäistä kertaa olemme näin myöhään liikkeellä, elokuussa. Vaiko kulttuurinmukainen asuvalintako heidät täällä joukosta erottaa. Mene tiedä.

Ajelimme myöhäisen lounaan jälkeen takaisin Gerlosbergin asunnolle. Vuorossa oli vatehuolto. Aamulla kysyimme onko talossa vieraille pesukonetta. Oli kuivurikin. Pitkällä reissulla on hyvä saada välillä vaatteet puhtaiksi muutenkin kuin nyrkkipyykillä.

Iltapalaa ja sitten jo nukkumatti kolkuttelikin ikkunan takana. Mielenkiintoinen päivä jälleen kerran.